Prasekolah
merupakan pendidikan yang tidak formal dan fleksibel. Kaedah
pembelajaran dan pengajarannya menggunakan pendekatan belajar melalui
bermain. Aktiviti yang dirancang menitik beratkan perkembangan
kanak-kanak secara menyeluruh, bersepadu dan seimbang. Di samping
menekankan aktiviti yang boleh merangsang naluri ingin tahu, mengukuhkan
kordinasi motor kasar dan halus, menggunakan daya kreatif, memupuk
semangat bekerjasama, sifat hormat-menghormati dan berdisplin bagi
menyediakan mereka mengikuti pembelajaran dan pengajaran yang lebih
formal di sekolah rendah.
Pendidikan
prasekolah adalah bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua
aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif
sebagai persediaan masuk ke sekolah rendah. Menyuburkan potensi murid
dalam aspek perkembangan ialah merangkumi aspek Jasmani, Emosi, Rohani,
Intelektual dan Sosial. Selain itu, menguasai kemahiran asas ialah
kemahiran membaca, menulis dan menaakul. Kemahiran ini adalah kemahiran
asas dalam pendidikan prasekolah yang juga dikenali sebagai 3M. Selain
itu, memupuk sikap positif persediaan masuk ke sekolah rendah penting
kerana kelas prasekolah juga adalah sebagai medium awal bagi memberikan
kanak-kanak peluang, keseronokan dan melahirkan sikap positif untuk
persediaan belajar di sekolah seterusnya memasuki tahun 1.
Objektif pendidikan prasekolah ialah mempunyai
sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif untuk menjadi
warganegara yang patriotik.Ini penting kerana untuk melahirkan dan
menyuburkan potensi diri secara menyeluruh sifat peribadi, perwatakan
sangat penting untuk perkembangan murid pada tahap awal. Ini kerana
murid prasekolah adalah ibarat kain putih yang akan di warnakan pada
kain tersebut dan seterusnya menghasilkan warna-warna yang cantik atau
tidak cantik. Oleh itu, perkembangan secara menyeluruh sangat penting
untuk membentuk kanak-kanak yang berkeperibadian yang tinggi.
Objektif
kedua ialah menggunakan Bahasa Malaysia dengan betul dan
memperkembangkan kemahiran berbahasa dan berkomunikasi. Bahasa Malaysia
adalah bahasa perpaduan untuk semua kaum dan juga dikenali Bahasa Melayu
dan ianya adalah satu kemahiran yang penting dalam komunikasi di
kalangan masyarakat. Ketiga ialah menggunakan Bahasa Inggeris dalam
kehidupan seharian selaras dengan kedudukannya sebagai bahasa kedua.
Bahasa Inggeris adalah bahasa lain selain Bahasa Malaysia dan dianggap
kedua terpenting dalam komunikasi. Keempat ialah mengamalkan nilai-nilai
murni dalam kehidupan seharian berasaskan ajaran agama.
Objektif
kelima ialah mempunyai kemahiran kognitif untuk berfikir dan
menyelesaikan masalah. Ini adalah perkembangan yang penting untuk
kanak-kanak bagi melahirkan pemikiran yang kreatif dan kritis dalam
menyelesaikan masalah. Keenam ialah mempunyai kematangan emosi dan
kemahiran sosial. Ketujuh ialah mempratikkan amalan kesihatan dan
keselamatan yang baik dan objektif yang terakhir ialah mempunyai daya
kreativiti dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan
budaya.
No comments:
Post a Comment