Monday, 22 October 2012

Matlamat & Objektif Pendidikan Prasekolah


Prasekolah merupakan pendidikan yang tidak formal dan fleksibel. Kaedah pembelajaran dan pengajarannya menggunakan pendekatan belajar melalui bermain. Aktiviti yang dirancang menitik beratkan perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh, bersepadu dan seimbang. Di samping menekankan aktiviti yang boleh merangsang naluri ingin tahu, mengukuhkan kordinasi motor kasar dan halus, menggunakan daya kreatif, memupuk semangat bekerjasama, sifat hormat-menghormati dan berdisplin bagi menyediakan mereka mengikuti pembelajaran dan pengajaran yang lebih formal di sekolah rendah.


Pendidikan prasekolah adalah bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke sekolah rendah. Menyuburkan potensi murid dalam aspek perkembangan ialah merangkumi aspek Jasmani, Emosi, Rohani, Intelektual dan Sosial. Selain itu, menguasai kemahiran asas ialah kemahiran membaca, menulis dan menaakul. Kemahiran ini adalah kemahiran asas dalam pendidikan prasekolah yang juga dikenali sebagai 3M. Selain itu, memupuk sikap positif persediaan masuk ke sekolah rendah penting kerana kelas prasekolah juga adalah sebagai medium awal bagi memberikan kanak-kanak peluang, keseronokan dan melahirkan sikap positif untuk persediaan belajar di sekolah seterusnya memasuki tahun 1.
Objektif pendidikan prasekolah ialah mempunyai sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif untuk menjadi warganegara yang patriotik.Ini penting kerana untuk melahirkan dan menyuburkan potensi diri secara menyeluruh sifat peribadi, perwatakan sangat penting untuk perkembangan murid pada tahap awal. Ini kerana murid prasekolah adalah ibarat kain putih yang akan di warnakan pada kain tersebut dan seterusnya menghasilkan warna-warna yang cantik atau tidak cantik. Oleh itu, perkembangan secara menyeluruh sangat penting untuk membentuk kanak-kanak yang berkeperibadian yang tinggi.


Objektif kedua ialah menggunakan Bahasa Malaysia dengan betul dan memperkembangkan kemahiran berbahasa dan berkomunikasi. Bahasa Malaysia adalah bahasa perpaduan untuk semua kaum dan juga dikenali Bahasa Melayu dan ianya adalah satu kemahiran yang penting dalam komunikasi di kalangan masyarakat. Ketiga ialah menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian selaras dengan kedudukannya sebagai bahasa kedua. Bahasa Inggeris adalah bahasa lain selain Bahasa Malaysia dan dianggap kedua terpenting dalam komunikasi. Keempat ialah mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian berasaskan ajaran agama.
Objektif kelima ialah mempunyai kemahiran kognitif untuk berfikir dan menyelesaikan masalah. Ini adalah perkembangan yang penting untuk kanak-kanak bagi melahirkan pemikiran yang kreatif dan kritis dalam menyelesaikan masalah. Keenam ialah mempunyai kematangan emosi dan kemahiran sosial. Ketujuh ialah mempratikkan amalan kesihatan dan keselamatan yang baik dan objektif yang terakhir ialah mempunyai daya kreativiti dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan budaya.


No comments:

Post a Comment