RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh/ Hari : 5/11/2012
Masa : 8.00 - 8.30
Kelas
: Prasekolah SK Bentuka
Bil. Pelajar
: 13 orang
M/ Pel : Bahasa Melayu
Tema :
Haiwan
Tunjang :
BM3.0 Kemahiran Membaca
Sub/Tunjang : BM 3.5.4 Membatang tiga suku kata untuk
menjadi perkataan.
BM 3.5.7 Membatangkan suku kata terbuka dan
sukukata tertutup untuk menjadi perkataan.
BM 3.5.8 Membatangkan suku kata tertutup dan
suku kata terbuka untuk menjadi perkataan.
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid mengenali dan telah belajar mengenai haiwan berkenaan
Bahan :
Kad bergambar dan Kad huruf
Nilai :
Murid mempelajari nilai kerjasama ketika menyusun huruf secara berkumpulan.
Gabubg Jalin
Tunjang :
Sains dan Teknologi, kemanusiaan
Objektif :
di akhir pembelajaran murid dapat
i) Membatangkan suku kata menjadi perkataan.
ii) Mengeja nama haiwan dengan betul.
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
|
Gambar Haiwan
|
1.
Menunjukan kad bergambar
2.
Meminta murid untuk menyenaraikan haiwan yang terdapat pada gambar.
|
1.
Murid duduk didalam kumpulan dan kad bergambar
2.
Murid menyenaraikan nama haiwan
|
Kad
Bergambar dan Kad Huruf
|
Langkah
1 Perkembangan
|
Mengeja dan menyebut nama haiwan
|
1.
Menunjukan kad huruf (perkataan nama haiwan)
2.
Guru Menyebut nama haiwan dan mengajar murid mengeja perkataan yang
mengandungi nama haiwan.
3.
Guru menutup perkataan yang mengandungi nama haiwan dengan kertas.
|
1.
Murid memerhatikan kad huruf
2.
(Secara berkumpulan)Murid menyebut nama haiwan seterusnya mengikut guru
mengeja nama haiwan.
|
Kad
huruf dan perkataan
|
Langkah
2
|
Aktiviti Kumpulan
|
1.
Guru memberikan murid pilihan sampul.
2.
Guru meminta murid untuk membatangkan suku kata untuk membentuk perkataan
bagi kad bergambar yang di sertakan.
3.
Guru akan memantau aktiviti murid.
4.
Guru meminta murid menunjukan hasil aktiviti kumpulan untuk ditampal pada
papan putih mengikut giliran.
5.
Guru membuka perkataan yang di tutup pada papan putih. Seterusnya menilai
hasil aktiviti kumpulan sama ada betul atau salah. Seterusnya mengajak
murid-murid untuk sama-sama membaca dan mengeja perkataan yang ada dihadapan.
|
1.
Secara berkumpulan murid akan memilih sampul dan membuka sampul.
2.
Murid (secara berkumpulan) akan membatangkan suku kata untuk membentuk
perkataan kad bergambar yang
disertakan.
Contoh:
kad bergambar gajah, murid perlu
membatang suku kata yang tepat untuk mengeja gajah = ga + jah
3.
setelah siap murid menampal hasil aktiviti pada papan putih untuk dinilai
guru.
4.
Murid mengikut guru membatangkan suku kata dan seterusnya mengeja perkataan
yang di maksudkan.
|
Kad
bergambar dan kad suku kata.
|
Langkah
3
|
Aktiviti Individu
|
1.
Guru memberikan kertas kerja kepada setiap murid.
2.
Guru menerima hasil kerja setiap murid.
|
1.
Murid menerima kertas kerja daripada guru. Setelah siap murid menghantar
hasil kerja pada guru.
|
|
Penutup
|
Apresiasi & Peneguhan
|
1.Guru
merumuskan apa yang dipelajari kepada murid.
|
1.Murid
mengulang semula apa yang mereka pelajari kepada guru.
|
No comments:
Post a Comment